Vitners observasjon
Vitner….1…og…2…Skrev til vår advokat. 10.12.05
Vitner møtte etter avtale opp den 9.12.05 kl 11,og dro hjem ca kl 14.00.Barna skulle hentes kl 12.00.
Motivet var egentlig å støtte foreldrene i en vanskelig situasjon.
Da vi kom viste det seg at at barna,var blitt godt forberedt til avreisen,dette på tross av at foreldrene dagen i forveien hadde fått den svært skuffende beskjeden at di ikke fikk bli med til fosterforeldrene,for å skåne di små,og gjøre overgangen lettere.
Det første elste barnet gjorde,var å fortelle stolt til meg at han skulle reise bort til en snill dame,og at mamma,og pappa skulle komme senere med julegave til han,og yngste barnet.
Eldste barnet og jeg satt i sofaen å kikket i ei bok,da barnevernet kom. Mamman,vitne1,og yngste barnet i den andre sofaen,yngste barnet satt i mammas fang,med ytterklærne i umiddelbar nærhet.Pappa satt i stolen forran bordet.
Barneverns leder,og fotsoneterapaut,kom først inn. Barneverns leder gulvet,mens fotsoneterapaut kom å hilste på meg,og presangterte seg.Hvorpå hun satte seg i sofan ved eldste barnet.Barneverns leder gjorde ikke mine til å hilse,så jeg reiste meg da,hilset,og presenterte meg.Jeg synes hun så sint ut.
Alle vi andre la jo opp til at det skulle vere en lett stemning-for barnas skyld.
Så kom 3 politimenn i sivilt inn,og stilte seg opp. Eldste barnet stivnet ved siden av meg,og pappan sa med et smil det var da veldig til folk som måtte til for å hente to små unger.
Fotsoneterapaut prøvde å få eldste barnet’s oppmerksomhet,og begge pratet vi om boka han hadde på fanget,og eldste barnet fortalte henne at han skulle reise bort. Hun sporte så meg om jeg ville bære eldste barnet,men jeg svarte at det trodde jeg faren hadde tengt å gjøre.Jeg så på han med det samme,og han nikket til meg.
Jeg sa det var bra for eldste barnet hvis di kunne ta det rolig,han er jo godt forberedt. Fotsoneterapaut sa di hadde pakke i bilen.
Mamma fortalte bvleder etterpå at bv hadde sagt at det ikke sikkert di fikk treffe ungene mer før jul,.Hørte di snakket om noen penger.Og jeg husker det for gjennom meg “at di skulle betale for at di stjal ungene”.
Plutselig sier bvleder :nei ingen vits i å utsette lenger.Vi begynn med den minste.To,tre raske skritt fram,og røsket mindstemann ut av morens armer.Alle ble helt lamslått.Minsten ble skrekkslagen,og satte i å skrike.
Eldste barnet fikk da panikk,og fordi han satt så nær meg kjente jeg at han ble stiv av skrekk,og presset seg hardt inn mot sofaryggen,samtidig som han skrek til i panikk.
Fotsoneterapaut tok like etter tak i eldstemann,og for i helene til bvleder. Begge med hver sin skrekkslagne unge,begge strakte armene ut etter foreldrene,og di kunne ingenting gjøre.
Hele opptrinnet hedde tatt 3-4min.
Ingen av barna fikk på seg ytterklær eller sko,og det var minus 5 grader ute. Skoene var det en av politifolkene som fikk med seg etter oppfordring av den gråtende mamman.
Mamman,og pappan måtte springe etter for å få si farvell til barna.
Vi to vitner sto på trappa,mens vi var vitne til dette.
La merke til at eldste barnet sluttet å skrike litt etter at mamma hadde gitt han en klem,,og trøstet han..
Pappa måtte gi bvleder beskjed om at hun skulle sette seg bak sammen med barna,noe hun også gjorde.
Så kjørte di avgårde. Vi hørte minstemann skreik,og ropte mamma.Eldstemann vinket da og ropte hade mamma flere ganger.
Di eneste som etter vår mening opptråtte profesjonelt var politiet.En av dem kom inn etterpå å sa vi måtte observere mamma’n ei stund for å se om hun trengte legehjelp.
SLUTTKONKLUSJON
På tross av at foreldrene prøver å skåne barna,vise bvleder ingen form for samarbeidsevne. Men handler stikk i stid med foreldrenes ønsker,og behov. Og skylder på at det er foreldrene det er noe galt med.
Denne episoden viser at foreldrene snakker sant,er gode foreldre,behersker enhvær felle,og snuopprasjon bvleder legger i deres vei på en enestående,og rolig måte.
Til og med denne gang,i vitnes nærvær greier hun å forhindre at avtaler blir holdt.
Bvleder ga det inntrykket av at avhentinga av barna skulle skje på en mest mulig dramatisk måte,uten hensyn eller var det kansje nettopp FOR å skake opp barna? Hva var hensikten med 3 politi?
Ikke fyll,og ingen rusmisbruk.Ingen mishandling eller misbruk.Mer en nokk av mat,og klær,og så rett før jul.
Begge barna går i barnehage,og trives godt.
Med vennlig hilsen
Vitner:….1…og….2
Nyeste kommentarer